ابتلا به دیابت با تهاجم باکتریهای به روده، ارتباط دارد

30 مه 2017- بر اساس یک مطالعه‌ی جدید توسط دکتر Chassaing و Gewirtz در دانشگاه ایالتی جورجیا، ابتلا افراد به بیماریهای متابولیک بویژه دیابت نوع 2، با نفوذ باکتریها به پوشش‌ مخاطی کولون (روده‌ی بزرگ) ارتباط دارد.

 این یافته‌ها که بیش جدیدی را در مورد چگونگی ابتلا افراد به مقاومت به انسولین و اختلال قندخون ارائه می دهد در مجله‌ی Cellular and Molecular Gastroenterology and Hepatology منتشر گردید.

 سندرم متابولیک اصطلاحی است که برای گروهی از عوامل خطر بکار می‌رود که خطر ابتلا فرد را به بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامت از جمله دیابت و سکته مغزی را افزایش می‌دهند. چنین عوامل خطری شامل بزرگی اندازه‌ی دور کمر، بالا بودن مقدار تری‌گلسیریدها، کاهش کلسترول HDL، بالا بودن فشارخون و افزایش مقدار قندخون ناشتا است. سندرم متابولیک به دلیل افزایش نرخ چاقی در بزرگسالان نسبت به گذشته به مراتب شایع تر شده است و یک عامل خطر اصلی برای بسیاری از بیماریهای تهدید کننده‌ی زندگی از جمله دیابت نوع 2 و بیماری قلبی است.

 دکتر Gewirtz استاد انستیتوی علوم بیومدیکال در دانشگاه ایالتی جورجیا می‌گوید: تغییر در جوامع باکتریایی با بیماریهای متابولیک از جمله چاقی و دیابت نوع 2 ارتباط دارد، اما مکانیزم این ارتباط هنوز مبهم است، مطالعات پیشین بر روی موشها نشان داده است که باکتریها می توانند وارد اپیتلیوم شوند این وضعیت ممکن است موجب بروز التهاب شده و بیماریهای متابولیکی را دامن زند. تحقیقات اخیر ما نشان داد که این موضوع یکی از ویژگیهای بیماریهای متابولیک در انسان و بطور خاص در دیابت نوع 2 است که در آن میکروبیوتا به پوشش مخاطی روده تجاوز می‌کند.

اپتیلیوم یک پوشش سلولی پوشانده شده با مخاط است که سطوح داخلی و خارجی بدن از جمله دستگاه گوارش را می پوشاند. میکروبیوتای روده یک اصطلاح جمعی  برای موجودات زنده‌ی میکروسکوپی ساکن در این محیط است. میکروبیوتای روده تا زمانی که در مناطق خارجی لایه ‌ی مخاطی هستند و از سلولهای اپیتلیال فاصله‌ی امنی را رعایت می‌کنند، برای میزبان مفید می‌باشد اما دکتر Gewirtz و دکتر Chassaing این فرضیه را مطرح کردند که میکروبیوتا با دست اندازی به سلولهای میزبان سبب تحریک التهاب مزمن می شود که با عملکرد طبیعی انسولین تداخل می‌کند و موجب بروز دیابت نوع 2 می‌شود.

در این مطالعه، محققان از نمونه‌های افرادی که در بیمارستان ارتش در آتلانتا ثبت نام شده بودند، استفاده کردند. افراد شرکت کننده حداقل 21 سال سن داشتند وهیچ مشکل عمده بهداشتی بغیر از دیابت نداشتند. این افراد تحت غربالگری سرطان روده بوسیله‌ی کولونوسکوپی قرار گرفتند. محققان در مورد تاریخچه دیابت و مشکلات گوارشی آنها از طریق مصاحبه و بررسی گزارشات پزشکی آنها مطلع شدند. در طی کولونوسکوپی، دو بیوپسی از مخاط روده از ناحیه‌ی کولون چپ گرفته و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 دکتر Klein رئیس بخش طب سالمندان وعلوم تغذیه‌ی در مرکز دیابت دانشگاه پزشکی واشنگتن گفت: اطلاعات بدست آمده بسیار قابل توجه هستند و زمینه‌ی جدیدی از تحقیقات را بروی عملکرد متابولیکی بدن و دیابت نوع 2 باز کرده است.

محققان در حال انجام مطالعات پیگیری برای تعیین هویت باکتریهایی هستند که به پوشش روده ی بزرگ تجاوز می کنند. آنها همچنین در حال بررسی درمانهایی برای پیشگیری از اینگونه تجاوزات باکتریایی به سلولهای میزبان هستند. هزینه‌ی این تحقیقات توسط موسسه‌ی ملی بهداشت و بنیاد کرون و کولیت تأمین گردید.

 منبع و سایت خبر:

Cellular and Molecular Gastroenterology and Hepatology, 2017; DOI: 10.1016/j.jcmgh.2017.04.001

www.sciencedaily.com/releases/2017/05/170530122341.htm